Succesvol verkopen op Bol.com: 4 Logistieke valkuilen en hoe je ze vermijdt
- PackFeed
- 26 mei
- 5 minuten om te lezen

Inhoudsopgave
1. Waarom logistiek het verschil maakt op Bol.com
2. De 4 meest gemaakte logistieke fouten (en hoe je ze voorkomt)
A. VVB en VVB Compleet
B. Slecht voorraadbeheer
C. Slechte klantenservice
D. Zelf verzenden vs. Logistiek via Bol.com (LVB) vs. Fulfilment
3. Slimme logistieke keuzes maken: hoe dan?
4. Case study: Van chaos naar controle
Introductie
Je draait inmiddels honderden tot duizenden orders per maand via Bol.com. Je productpagina’s staan, je weet hoe het koopblok werkt en de Bol Ads draaien goed. Maar dan komt het moment waarop je logistiek begint te piepen en kraken. De pakketten worden te laat ingeleverd en je ontvangt je eerste strikes en de klantvragen lopen op. Om het nog erger te maken krijg je een aantal slechte reviews over de vertraging tijdens de bezorging.
In deze blog neem ik je mee langs de 4 Logistieke valkuilen voor verkopen op Bol.com, waar verkopers in trappen en hoe jij ze kan voorkomen. Of je nu nog zelf in je magazijn staat of al werkt met een fulfilmentpartner: deze inzichten helpen je om slimmer, schaalbaarder en klantvriendelijker te leveren.
1. Waarom logistiek het verschil maakt op Bol.com
Verkopen op Bol.com is niet alleen een kwestie van scherpe prijzen en goede productpagina’s. Je logistiek bepaalt voor een groot deel je succes op het platform. Waarom? Omdat Bol.com enorm veel waarde hecht aan de klantbeleving. En die begint of eindigt bij de levering.
Wat gebeurt er als je logistiek hapert?
Je levert te laat? Slechte beoordeling en slechte reviews. (iets wat Bol haat)
Je voorraad is niet up-to-date? Annulering, weer slechte beoordelingen dus.
En dat heeft direct impact op:
Je positie op het koopblok.
Je conversiepercentages.
Je zichtbaarheid binnen Bol.com zelf.
Wist je dat… Bol.com je performance meet op o.a. leverbetrouwbaarheid, annuleringen, retouren en klantbeoordelingen? Slecht scoren = minder zichtbaarheid en verkoop.
Voorbeeld uit de praktijk:
Tim (34) uit Utrecht verkocht gadgets via Bol.com en deed alle verzendingen zelf. Toen hij de 1.000 orders per maand aantikte, werd het chaos. “Bestellingen liepen door elkaar, voorraad klopte niet meer en ik kreeg boze klanten aan de lijn.” Tim stapte over op een fulfilmentpartner en zag binnen drie maanden:
Strikes verdwenen
23% minder retouren
17% stijging in conversie
2. De 4 meest gemaakte logistieke fouten (en hoe je ze voorkomt)
Verkopen via Bol.com lijkt soms eenvoudiger dan het is. Zodra de volumes groeien, loop je al snel tegen knelpunten aan. Hieronder bespreken we de vier meest gemaakte fouten én hoe je ze slim oplost.
A. VVB en VVB Compleet
VVB en VVB compleet zijn voor veel Bol.com verkopers een aantrekkelijke verzendoptie. Niet alleen hebben de verzendlabels goede tarieven maar ook de Cut-off tijd van VVB compleet maakt het een goede optie. Toch zitten er ook nadelen aan VVB en VVB Compleet:
Nadelen VVB en VVB Compleet:

België levertijd is 48 uur (zelfs 72 uur als je de pakketten zelf wegbrengt naar een punt).
Cut-off tijd van 15:00, 16:00 of 17:00 (VVB).
VVB Compleet Cut-off wordt om 10:00 ‘s ochtends opgehaald.
Bij drukke periodes kan Bol.com de levertijd zelf aanpassen waardoor je verkopen misloopt.
Zo voorkom je dit:
Koop verzendlabels in bij partijen die zelf pakketten naar Bpost brengen voor een snellere levertijd.
Maak gebruik van fulfilment diensten met eigen verzendlabels.
B. Slecht voorraadbeheer
Heb je geen software systeem die je verkopen en voorraad goed bijhoudt? Dan kan het voorkomen dat je weleens een product hebt verkocht dat je eigenlijk niet meer op voorraad hebt. Je moet dan de bestelling annuleren of een ander artikel opsturen naar de klant, wat voor ergernis en slechte klanttevredenheid kan zorgen. We hebben een aantal veelgemaakte fouten en de oplossingen hieronder op een rijtje gezet:
Veelgemaakte fouten:
Geen real-time voorraadkoppeling
Werken in spreadsheets (die snel verouderd raken en chaos veroorzaken)
Geen bufferinstellingen bij schommelende voorraden
Oplossing: Investeer in een voorraadbeheersysteem dat gekoppeld is aan je verkoopkanalen (Bol.com, Shopify, WooCommerce, etc.).
Voorbeeldtools voor voorraadbeheer:
Tool | Voordelen | Geschikt voor |
Picqer | Gold partner van Bol.com | Zowel webshops als fulfilment partijen. |
GoedGepickt | Silver partner van Bol.com | Alle webshops |
Stockitup | Silver partner van Bol.com | Kleine tot grote partners |
Pro tip: Zet een “minimum voorraad alert” aan om nooit onverwachts zonder voorraad te zitten.
C. Slechte klantenservice
Bol.com is zoals eerder aangegeven gebrand op een goede klantbeleving, klant is koning. Je bent dan ook verplicht om klantvragen binnen 24 uur te beantwoorden en dat kan, in combinatie met bovenstaande obstakels een hele kluif zijn. Door je logistieke en retourproces goed op orde te hebben kun je je klantvragen naar een minimum drijven. Probeer de veelgemaakte fouten te voorkomen.
Veelgemaakte fouten:
Lang wachten op antwoord zorgt voor ergernis bij de klant en de Bol.com klantenservice op je dak.
Onduidelijke antwoorden op vragen waardoor je meer klantvragen moet beantwoorden.
Geen strakke retour afhandeling

Oplossing:
Maak een duidelijke beslisboom voor klantvragen
Maak retourvoorwaarden helder en zichtbaar op je Bol.com pagina
Gebruik een retourportaal (zoals Returnless of Sendcloud)
Let op: Bol.com monitort ook retourpercentages. Te veel retouren? Dan kan dit je zichtbaarheid schaden.
D. Zelf verzenden vs. Logistiek via Bol.com (LVB) vs. Fulfilment
Moet ik zelf blijven verzenden, overstappen op LVB of Fulfilment uitbesteden?
Hieronder zie je de voor- en nadelen overzichtelijk op een rij:
Kenmerk | Zelf verzenden | LVB (Logistiek via Bol.com) | Fulfilment (PackFeed) |
Controle over verzending | Volledig | Minder (Bol.com bepaalt) | Volledig (jouw wensen afstemmen met de partij) |
Tijdsinvestering | Hoog | Laag | Laag |
Klantenservice | Zelf afhandelen | Bol.com regelt het | Kan beide |
Verzendkosten | Eigen kosten | Tarieven via Bol.com | Lage tarieven |
Koopblok kans | Matig, afhankelijk van performance | Vaak beter door snelle levering | Vaak beter door snelle levering en hoge Cut-off |
Retourafhandeling | Zelf doen | Bol.com regelt | Fulfilment regelt het |
Voorraadbeheer | Volledig zelf | Via Bol.com portaal | Real-time inzicht |
Beperkingen | Laag | Hoog | Laag |
Totale kosten | Zeer hoog | Gemiddeld (hoge opslag) | Laag (All-in tarieven) |
Wanneer overstappen?
Als je >200 orders/maand draait en tijd tekortkomt
Als je reviews of performance-score dalen door leverproblemen
Als je meer tijd wilt besteden aan de groei van je bedrijf in plaats van in je bedrijf
3. Slimme logistieke keuzes maken: hoe dan?
Zodra je merkt dat de logistiek je groei begint te remmen, is het tijd om strategisch te kijken naar je processen. Hieronder vind je een praktische checklist en tips om de juiste keuzes te maken voor jouw situatie.
Logistieke checklist voor Bol.com-verkopers
Vraag | Waarom dit belangrijk is | Actie |
Is mijn voorraad real-time gekoppeld aan Bol.com? | Voorkomt annuleringen | Gebruik een voorraadbeheertool zoals Picqer of Stockpilot |
Heb ik vaste cut-off tijden ingesteld? | Verhoogt leverbetrouwbaarheid | Communiceer duidelijk op je pagina en in je systeem |
Kan ik binnen 1 dag verzenden? | Boost je koopblok kans | Automatiseer orderpicking of gebruik fulfilment |
Heb ik een retourportaal? | Verbetert klantbeleving | Gebruik tools als Returnless of Sendcloud |
Kost mijn fulfilmentproces te veel tijd en geld? | Geen tijd voor andere belangrijke taken | Overweeg een fulfilmentpartner of LVB |
4. Case study: Van chaos naar controle
Jeroen (42) uit Rotterdam runt een webshop in keukenaccessoires en verkocht daarnaast via Bol.com. Toen de orders groeiden van 500 naar 3.000 per maand, liep alles vast.
Probleem:
Dagelijks 4 uur kwijt aan inpakken
Klachten over late leveringen
Verhoogd retourpercentage (11%)
Te weinig ruimte in eigen opslag
Oplossing:
Overgestapt op fulfilmentpartner met Bol.com-koppeling
Real-time inzicht via Picqer
Cut-off verhoogd naar 23:59 uur
Resultaat na 3 maanden:
98% leverbetrouwbaarheid
Retourpercentage gedaald naar 6,5%
Klantbeoordeling van 4,1 naar 4,6
Meer tijd voor assortiment en marketing
Comments